Pages

onsdag 18 februari 2009

Föreläsning "Häst juridik"

Varit på frukost möte nere i Sölvesborg och lyssnat på en advokat från olofström som har häst juridik som spec. område... intressant. Fick veta lite om dolda fel, visste ni att det oftast ska reklameras eller påträffas redan inom 14 dagar, dvs de här 2 åren som alla pratar om och är rädda för inte riktigt stämmer, visst, det kan stämma i vissa riktiga undantags fall, men det är inte lätt att besvisa efter så lång tid att felet fanns där redan vid försäljning (köp). Saker som att hästen är istadig är oxå väldigt svårt att lämna tillbaka på, dvs kan jag bevisa att jag har kunnat träna/tävla hästen så är det inte mitt fel att köparen inte lyckas, vilket jag som säljare tycker är bra :-) men lika många hästar som jag säljer köper jag ju oxå... rent logiskt iaf (tyvärr är jag mer häst köpare än häst försäljare just nu haha, fler inkomna än utgående hästar här alltså) och i den befattningen är det hel fel.
menmen, lagen är lagen, och jag ska säga att jag hundra gånger hellre råkar köpa en som
*krubbiter
*väver
*är oförsiktig
*svårlastad
*lös benbit

osv och blir överaskad utav detta än köper en som ställer sig i ett hörn och stegrar, eller vägrar gå från gårdsplanen utan att bli istadig. HATAR istadigheter.

Pussar

Inga kommentarer: