Pages

fredag 28 januari 2011

Vioux Star M


Här är en film på fina Quickly! En häst som står mig nära om hjärtat.... som ajg sålde till Royne Zetterman samtidigt som jag sålde fina Unicum Vant Meerdaalhof (val f-97 e.Heartbreaker-Fantastique)
Detta är alltså Quickley, eller ja, Vioux Star M som han heter, e.Quick Star-Pilot. Han köptes nere i Holland som hingst samtidigt som Vitaly. Dom stod brevid varann och glodde, Quickley ful som stryk och vItaly en liten mes. Men vi handlade båda två...:) Frida Berggren köpte wuickley och familjen Tinglöf köpte Vitaly. På den tiden jobbade jag nere hos Frida och Henk Van de Pol så det blev mitt jobb att direkt rida in och utbilda Quickley... lättare sagt än sjort. För han var då som nu byggd i nedförsbacke och även om videon med hans mamma här ovanför gör att han ser budenkel ut kan jga ju berätta att det har han aldrig varit. Under alla hans unghästår har han varit stark som en oxe (när han känt för det) och svår att svänga...ibland, ibland har han svängt utan att man ville det... I Holland gjorde han sin första tävling redan i januari som 4 åring... vi travade bara runt banan för i galopp gick det i 190 km/h och det gick inte svänga... sedan var han ju fortfarande hingst och lite kåt i byxar...*LOL*
Han hoppade stöden ut och vi alla bara gapade...

Hur som, jag flyttade hem igenoch saknade min Quickly som blev kvar i Holland... men sedan bestämde vi att Nontario som jag hade vid det tillfället och hoppade 140 klasser med skulle säljas, och då fick vi X antal kronor utav Frida Berggren i HOlland och välja en unghäst, VIOUX STAR M, han valde jag direkt! Han hade då blivit kastererad och ngt lugnare i sitt temperament.

Första tävlingen var i Fjälkestad på svensk mark... jag som hade berättat för alla vilken fantastisk häst detta var hade lite prestationsångerst när nu alla tittade... med all rätt. Quickly lydde mig fint styrmässigt med huvudet, men INTE med kroppen, han sprang hela tiden tillbaka till lastbilen. Vägrade gå därifrån och var allmänt olydig, stegrade och härjade... JOBBIG... men väl inne på banan förstod alla vad det var jag menade... stöden ut och heeeelt fantastisk....

När jag blev gravid hade vi flertalet felfria 120 redan, och på Vinslövs nationella tävlingar började jag fega lite i ridningen (med all rätt... var gravis i femte månaden då) så frågade Satu om hon ville rida honom, det gjorde hon gärna och det hela slutade med att dom tävlade både Falsterbo och UNghäst VM ihop.
Efter det såldes han till Royne för att skickas till USA, men nu är han alltså tillbaka i Sverige och leker terrorist.

LYCKA TILL MED DENNA UNDERBARA HERRE!

Puss och kram

1 kommentar:

Kattis sa...

Han står på Värmdö utanför Stockholm hos en jätteduktig junior som heter Alma. Tror dom rider 130 nu.