Pages

lördag 10 november 2012

KVALIFICERINGS REGLER

Det är många som ringer mig och kollar lite hur reglerna kring vad man får starta och inte starta fungera. Så jag tänkte att då finns det juh ett intresse utav det och ett blogg inlägg bör vara uppskattat?

Vi börjar med unghästar;

3 åringar får ALDRIG starta
4 åringar får starta högst 100 cm, endast avd B (vilket är konstigt då de i 4 årschampionatet startar 110cm)
5 åringar får starta högst 130, endast avd B
6 åringar får starta högst 140 cm, samt får de avancera till avd A efter minst två felfria and B rundor i samma höjd, dessa rundor ska ha skett det år hästen är 6! För att starta 140 avd A med en 6årig häst krävs två felfria 130 klasser avd B under innevarande år.

Har du startat en Avd B klass under tävlingsdagen får du INTE starta en avd A klass sedan, men tvärtom får du göra, flrst en avd A start sedan en avd B start.

Kvalificerings regler för olika höjder:

Ekipage är kvalificerat till 1,30 och 1,35 efter 2 felfritt genomförda grundomgångar i 1,20 m hoppning.
Ekipage är kvalificerat till 1,40/1,45 m hoppning efter 2 felfritt genomförda
grundhoppningar i 1,30 m hoppning eller högre.
Ekipage är kvalificerat till 1,50/1,55/1,60 m hoppning efter 2 felfritt genomförda
grundhoppningar i 1,40 m hoppning eller högre.

Sedan finns det undantag, vissa ryttare får starta lite vad de vill med vilken häst de vill, dessa ryttare är de som har ngt utav följande resultat:
Ryttare som under de 24 senaste månaderna fått placeringar i 1,50 m hoppning eller
högre får starta alla hästar i alla klasser.
Ryttare som under de 24 senaste månaderna genomfört 2 felfria grundhoppningar i
1,40 m hoppning eller högre får starta alla hästar i alla klasser upp tom 1,40 m.


Jag är ett undantag.... min enda fundering efter att ha löst igenom TR noga... är att enligt hur jag läser TR så får jag starta mina fyraåringar 110.... vilket alla har sakt att jag inte får? För tittar jag på sista raden och hur TR III 2012 Mom 374 underrubrik 2
 -Ryttare som under de 24 senaste månaderna genomfört 2 felfria grundhoppningar i
1,40 m hoppning eller högre får starta alla hästar i alla klasser upp tom 1,40 m.


Detta ska jag kontrollera... men annars hoppas jag ni fått svar på era funderingar, en liten summering kring vad folk brukar fråga mig:
-Din 5 åring får bara starta avd B
-Din 6 åring behöver sina felfria avd B rundor innevarande år för att starta avd A
-Du måste vara felfri i två 120 alt 125 grundhoppningar för att starta 130
-Att först starta en avd B sedan en avd A är INTE okey, tvärtom går bra

Inga kommentarer: