Pages

torsdag 24 januari 2013

FÅR INTE HÄNDA

Ni vet när man fått en häst såld.... och köparna är hemma hos oss och ska hämta den... små saker som INTE får gå fel går väldigt ofta fel i sådana lägen. Efter många års erfarenhet utav att sälja hästar har man lärt sig en hel del, och har hittat nästan alla de där små kryphålen som kan göra hästaffären besvärlig.

Dagens häst att lämna Tallbackagård var Cornelia. Och jag måste säga.... tycker att jag hade förberett mig BRA inför dagens affär, och avhämtning utav häst. De flesta faktorer var hanterade, och trodde mig ha kontroll på läget. Vad hade jag då förberett? Vad hade jag tänkt på som gått fel tidigare?;

-Passet, jag hade det framlagt och visste var det var, jag sprang inte runt som en yr höna när köparna stod på gården och letade i varenda vrå, nej, passet fanns där

-Vaccinationen, jag hade koll på att den inte gått ut, köparen behövde inte titta på passet och säga "denna skulle ha vaccinerats för två månader sedan!"

-Avtalet, kunder hade blivit informerad om ALLT som fanns nedskrivet i avtalet innan den kom, inga nyheter så som "va, ska jag betala HELA nu, sa vi inte en del nu och resterande om 10 dgr" (sant...har hänt)

-Försäkring, jag hade tagit reda på hästens försäkringsnummer innan köparna kom, behövde inte ringa tusen samtal innan de vågade lasta upp henne.

-Röntgenbilderna, köparens veterinär hade sett dem, fick inte ett brev 3 månader efter affären från köparens advokat som vill häva köpet då dennes veterinär inte tyckte röntgenbilderna var lika fina som min veterinär tyckte (sant... haha...jag använde ju mig bara av en landslagsveterinär... då vi gick med på att häva köpet ångrade sig köparna och ville bara ha lite rabatt i efterhand på hästen...)

-Internet för betalning, Jag bad köparna ta med en egen surfplatta med internet om de ville göra en internetöverföring utav köpeskillingen på plats, så slapp vi sitta inne hos mina föräldrar på deras dator bara för att inse att denna dagen strejkade deras dator/internet....

-Hästägarbeviset, detta var tillgängligt OCH påskrivet utav ägarna (fd ägarna...säljarna) så slapp köparen säga till mig "jaha, och hur vet vi att hästen inte är stulen, att du får lov och sälja den?"...jaha, oj med förtroende jag måste inge ibland.... (till alla er som aldrig blivit av med ett sådant här papper... det räcker att skicka in en kopia på första sidan på hästens pass, samt en kopia på ert köpekontrakt till ASVH... pappret är inte oersättbart!

-Inga kontanter! fick 10% utav köpeskillingen kontant en gång, flertalet tusenlappar... stannade till för att tanka på vägen hem efter leverans utav hästen till köparna. Fick svaret från Statoil att "denna sedeln lyser tyvärr inte under UV lampan, så jag kan inte ta imot den"... kändes bra...

-Ha hästen inne från hagen, på så sätt slipper du jaga den, för även då den ALLTID annars kommer direkt ifrån hagen lovar jag dig, att denna dagen när köparna står bak dig kommer kossan INTE, omöjlig att fånga.

-Inga extra ridturer, Låt ALDRIG köparen rida hästen en gång till bara innan de ska ta hem den, världens snällaste ridskole häst blir en tvättäkta rodeo häst, och är det en pigg häst köparna tror sig skulla ha så har den utan tvivel en lat-söndag, skulle kunna gå så långt som att säga att en valack kommer vara brunstig vid detta tillfälle. Testa gärna hästen tre tusen ggr, men när du sagt att du ska ha den och den är besiktigad, då rider du INTE den fler ggr innan betalning.

MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN MEN
Nu kommer vi till den biten som är såååååå svår att ordna med innan, lastningen.... Varit med om det en gång innan, Waverveen, när han såldes och familjen Johansson <3 25="" att="" f="" g="" h="" han="" honom="" in="" inne="" inte="" men="" mig.="" minuter="" mta="" nere="" oj="" p="" pinsamt="" r="" s="" sedare="" skulle="" var="">Idag har Cornelia gett mig nytt perspektiv.... flickan har varit komplicerad att få in i trailern vid ett par tidigare tillfällen, men bara "10-20 minuters komplicerad". Idag snackar vi 1.5 h.... skojar inte... ojojoj.... jag kanske bara ska sälja hästar om jag får leverera dem? ojojoj vad pinsamt det blev.... MEN... trots att jag trodde köparen vid flertalet tillfällen skulle stänga trailern och köra hem utan häst höll hon lugnet 23 ggr bättre än en annan, och väntade ut flickan utan problem.

Jag tror Cornelia kommer få det mkt bra, och att hon äntligen har hittat rätt! Håller tummarna, men mer hästkunnigt folk hade jag INTE kunnat hitta.Vi hoppas att vi kommer få se och heja på henne i Falsterbo i sommar!

 

Inga kommentarer: