Pages

tisdag 12 februari 2013

Kunder

Tänk så många olika kunder det finns där ute... och tänk att det inte finns några regler kring hur man ska agera som kund gentimot oss säljare... nej nej, kunder får göra lite hur de vill.

Nu visade jag en häst Lördags, och kunden ringde redan på Söndag morgon och informerade mig om att de hade ett stort intresse utav min häst, de behövde bara diskutera lite till. De ringde återigen under gårdagen med lite frågor kring affären som dom hade och lovade att återkomma med ett konkret svar på om de ville köpa hästen eller om jag kunde visa henne för fler kunder under förmiddagen idag.

Det ovan skrivna är ett fantastiskt agerande från kundens sida, ett agerande som uppskatts ENORMT från mig. Med mitt uppskattande menar jag inte bara då det lutar att de kommer köpa häst utav mig, utan även då de ringde och håller mig uppdaterad om att de fortfarande funderar på hästen.

Det tar tid för mig att visa hästar, det kräver planering och det kräver arbete. Iom att de flesta kunder kommer på helger alternativt kvällar, innebär detta att jag måste ordna med ngn som ser efter min lille kille Texas varje gång, det innebär en planering i ridhuset med underlag och hinder. Det kräver oftast även badning/duschning utav hästen (även då jag erkänner att denna punkt görs inte när det är för många minusgrader)
Oftast har kunden även ringt många gr innan visningen, samt skickat ett dussintal mejl, oftast har jag gjort en ny video på hästen bara för denne kundens skull, eller ibland till och med varit i väg på en paynjump eller tävling för att få film även därifrån till kunden.

Efter all denna nedlagda tiden på kunden, SAMT inräknat att jag visat en utav mina hästar, önskar jag en respons från kunden om ifall affären är aktuell eller ifall kunden inte riktigt fick rätt känsla på hästen och därmed väljer att leta vidare.
Detta första samtalet bör komma ungefär 2 dgr efter visningen, en dag uppskattas men är absolut inte nödvändigt, man ska ha möjlighet att fundera lite till och kanske visa en eventuell film för en tränare osv.
Man behöver inte säga JA till mig i detta samtalet, men man bör TACKA mig så mkt för att jag tog mig tid till kunden, för att jag stod på gården och väntade en fredag kväll eller en Lördag när resten av min familj åkte på äventyrsbad (men inte ja inte, jag visade häst för kunden). Det är brukligt att ringa och säga "tack, tack för att du gav oss av din tid och för att vi fick prova din häst"
 Sedan kan man självklart fortsätta samtalet;


"men... vi har diskuterat och hästen känns tyvärr inte rätt för oss"
alt
"men... vi behöver lite mer tid på oss och skulle vilja prova ett par hästar till innan vi kan bestämma oss"
alt
"Vi är jätte intresserade och lovar att återkomma inom det närmaste när vi har diskuterat lite till"

Man skulle kunna tro att det är så här det fungerar, och oftast är det så, men absolut inte alltid.
Jag har detta året visat hästar för kunder, kunder som letade många olika hästar enligt dem själva, och alltså inte bara en, just dessa kunder red min häst i säkert 1,5 h: kunderna hoppade... och hoppade.... och hoppade... och hoppade den nu stackars slutkörda unghästen, och hon skötte sig utmärkt. De hade fått filmer på henne från tävling innan visningen och de lämnade Tallbackagård med ett leende och var jätte nöjda; INTE HÖRT ETT ORD, INGENTING

Jag har oxå visat för kunder som kommit och återkommit och återkommit en tredje gång och provat samma häst som skött sig som den ängel hon är alla gånger, för att sedan; INTE HÖRT ETT ORD, INGENTING

Jag har även kunder som ringder, bokar tid för provridning, och kommer inte. Där står vi med ett kört underlag, en uppbyggd bana, och en badad häst... inte kul alls.

Jag har även kunder som ringer och frågar om de kan prova hästen kl 10.00 lördag om 4 veckor.... visst... sedan ringer de inte utan står på gården 4 veckor senare "vi hade bestämt" nja... vi hade pratat om det, men driver ett försäljningsstall och får ungefär 4-5 samtal om dagen gällande eventuella provridningar att det är bra att återkomma närmare så jag typ inte sålt hästen redan...?

Nu låter jag bitter, men det är jag absolut inte, hade jag inte älskat att träffa kunder, hade jag inte älskat att visa våra fina hästar så hade jag absolut inte gjort det. Jag har inget imot att min sambo och mitt barn hade en heldag i Karlshamn i Lördags utan mig; när de lekte flera timmar på Kreativum medans jag stod i ett kallt ridhus och visade häst för kund. FÖR JAG ÄLSKAR GENUINT ATT TRÄFFA ALLA DESSA TREVLIGA MÄNNISKOR, OCH FÅ VISA MINA FINA HÄSTAR Det gör mig INGET, vad som är iriterande är när denna kunden inte dyker upp och jag avstod från familjetid, eller när denne kunden inte ringer och säger bu eller bä och därmed inte värdesätter vad jag så gladerligen offrade för dennes skull så han/hon kunde prova min häst, tro det eller ej, men fredagskvällar serveras det Tacos i mitt hus och det är lite Fredagsmys som i de flesta familjer, för imin familj är det bara jag som önskade Lasagn från Findus och en repris utav förra veckans världscuptävlingar ;) ...för i min familj är det bara jag som lider utav bokstavskombinationen H Ä S T de andra är "normala", de tittar på gladiatorerna och pratar om Kolmården... inte semester till Göteborg horse show

Inga kommentarer: