Pages

söndag 17 februari 2013

Osby

Fina hästar och bra rundor har helgen genererat! Nöjda ryttare-hästar och hästägare lämnade tidigare idag tävlignsplatsen efter många spenderade timmar både lördag och söndag.

Idag var det en extra guldkant på dagen så både min sambo och Lindas sambo, liksom vår eviga vapendragare aka Mamma, hennes sambo/make förgyllde vår tillvaro. Dessa icke hästintresserade människor hade begett sig till Osbys tävlingsplats för att umgås och grilla korv. en mysig eftermiddag mitt i stressen som uppskattades ENORMT.

Även min fina Texas fanns på tävlingsplatsen, och det var kul att få spendera en dag tillsammans med honom i mitt element, dvs bland hästar och på tävling. Annars blir det ofta att timmarna man umgås med sitt barn är på dennes vilkor, dvs simhallen-Andys lekland eller ngn barnbio, men inte idag, idag spenderade han dagen med mig istället för som vanligast är; "-jag dagen med honom-."

Jag har gjort 7 starter, varav 2 felfri och 5 med 4a fel.... min summering måste ändå vara positiv? Syns med 4 fel i så pass många starter, men för att vara februari månad och första tävlingen är ett resultat med 4a fel ett mkt bra resultat, men SJÄLVKLART inte det bästa resultet, och tur är väl det, vi önskar juh lite att jobba på oxå! :)

Starlight Gold & Gloria Gaynor visade hög försiktighet och bra avstamp, deras koncentration var bra och de kändes avspända och ridbara, BÅDA två fick varsitt nedslag, båda riven var till stor del mina ryttarmissar, OCH båda riven hade vi klarat oss undan om respektive flicka hade haft mer styrka, så båda två behöver jobba på sin styrka i feb-mars. (Starlight fick 4 fel i grunden i 130cm klassen, och Gloria fick 4 fel i omhoppningen i samma klass)

Her Champoluc gjorde sin tävlignsdebut tillsammans med mig, och det med ett positivt formbesked, försiktig och välhoppande och med hög ridbarhet. Han var felfri 105 cm. Jag väljer inte att focusera träningen på ngt särskild hos honom än, vi kör allsidigt då jag vill lära känna honom och hans kropp lite mer innan jag vågar säga vad hans svagheter ligger.

Mprez vad pigg och glad, hon tog framåt hjälperna bättre än tidigare och hon är modig och trevlig, det blev lite dragkamp till ett räcke så drog på oss 4 fel (gick bara 105 cm), men en trevlig bra runda och redo för 110 cm nästa vecka. Med Mprez ligger arbetet främst på att få fram henne bättre till bettet och få henne att tänka framåt i samlingar och INTE uppåt.

Cautious Ella TB, hennes video ligger nedanför här. hon överraskade och visade ett stort mod och en mkt högre ridbarhet än förväntat. Hon fick 4 fel i 105cm, men vi är såååå nöjda med henne. hon har enormt svårt att samla sig och som ni ser på filmen så tar hon inte halvhalter genom kroppen och via ryggen till bakbenen, utan hon tar upp huvudet i samlingen och därmed kommer samlingen först via frambenen. När hästen samlar sig "framifrån- bak" istället för den önskade samlingen "bakifrån fram" (fattar ni?) så tappar men stor del utav hästens styrka i avstampet.... så.... titta vilken styrka denna häst har i vissa avstamp trots fel samling framför.... wow vad hon kommer stampa av om/när Linda får till träningen hemma.

Cantano Z, även henens film ligger nedanför, med undantag för en paynjump i Karlshamn är detta vår tävlingsdebut tillsammans, hon gick med 4 fel i 105 cm, samt felfri runda i 115 cm. Jag är riktigt nljd med denna tös och kommer inte ändra ngt i hennes träning. Hon arbetar bra och ska fortsätta exakt likadant ett par månader till, allsidig träning med mkt hoppning, det är vad hon har på sitt vecko schema.

Cara Z gick direkt in i 115 cm klass, hon är fantastisk den damen. Hon hade 4 fel, men hoppade riktigt bra! Jag ÄLSKAR henne. 120 deb till helgen :)
Med Cara Z ska jag bara träna upp en riktig bra kondis, mkt galopp arbete bara.

Mr Fritzman var super fin & hoppade riktigt bra, fram till tredje sista hindret där han la tungan över bettet och sedan plöjde han de tre sista hinderna.... dumma knäppgök!!! Nu tyckte han inte 115 cm var ngt att koncentrera sig på och sket i det mesta.... så nästa helg är det 120 cm för honom OCH tungsticka. Bättre tur då hoppas vi.

Kram kram

PS var inte rädda för att ställa frågor! DS

Inga kommentarer: