Pages

fredag 15 mars 2013

Gårdagens Plus

jaha ni... nu var hästhandlare i blåsväder igen i gårdagens PLUS.... och det är så man undrar om man vågar sälja hästar? Jag ska inte uttala mig för mkt, då jag faktiskt bara sett små klipp ifrån programmet och inte hela programmet.

Men jag kan säga att jag har sålt häst med täta tornutskott.... DOCK ALDRIG SOM ETT DOLT FEL! Jag vet speciellt en 5 åring jag sålde för tre år sedan nu, dvs han är 8 år idag, där det vid försäljningen konstaterades täta tornutskott, som hästen inte var besvärad av och inte heller borde bli besvärad av enligt veterinär... köparen närvarade vid besiktningen och denne fick oxå tillgång till röntgenbilderna om han/hon önskade skicka dem till ett andra utlåtande.
Iom att det just i detta fallet var en import häst som jag inte haft så länge (jag önskar helst ha hästen i 3-4 månader minimum innan jag säljer för att ha lärt känna hästen) så valde jag att ge öppet köp på 6 månader (kan ha varit ett år.... minns inte riktigt) om hästen skulle visa sig få besvär av sin rygg. Köparen köpte, och nu är alltså hästen regelbundet tävlad i tre år utan problem. Sedan har jag själv köpt häst en gång utav en MKT MKT MKT seriös hästföretagare i Skåne (Lagerfeldt) som efter två månader visade sig få mkt ont i ryggen, och efter ryggröntgen upptäcktes kissingspines, vid detta fallet hade Fru Hermelin satt tillbaka in hela köpeskillingen på vårt konto INNAN hästen ens kommit tillbaka hem till henna. Fantastiskt och super seriöst. (detta var fina Cowboy, en val f-02 ( hände 2008) som igentligen hette Volaré e.Heartbreaker-Voltaire)

Jag sålde Zidoctro (Indoctro-G Ramiro Z-Wolfgang) upp till norra Sverige, och i köpet ingick att han skulle veterinärbesiktigas utav deras egen veterinär ytterligare en gång när han kom hem till dem, när detta gjordes så rekommenderade deras veterinär ryggröntgen vilket köparna gjorde och där fanns anmärkning. De skickade ner hästen till mig igen och jag förde över deras pengar till dem. (Denna hästen går nu GP hoppning.... )

Jag besiktigade en såld häst häromdagen, den gick igenom helt ua, med undantag för en liten anmärkning på ena bakkotan där den hade en mindre galla. Ohalt och oöm vid böjprov gjorde att veterinären inte bedömde det som ngn fara. MEN på eget beslut ville jag att vi skulle ta fler röntgenbilder på just denna kotan, från alla olika vinklar så det inte gömde sig ngn lös benbit som inte syntes på exportröntgen.... För i min värld har jag hellre en köpare som väljer att hoppa av affären redan innan köp, än en köpare som ngn gång i framtiden väljer att röntga denna kota, hittar en lös benbit, och vill häva köpet plus få massa skadestånd.... Nu gömde där sig ingen lös benbit och allt såg bra ut, vilket är skönt för både mig och köpare att veta. Och jag tror, i min lilla värld iaf, att om jag bara fortsätter vara så seriös och tillmötesgående som jag kan så kommer jag hålla mig med ett bra rykte. Sedan om där är ett dolt fel på ngn häst som inte heller jag visste om så är det ju inte så mkt att göra? Sådana saker kan hända, och det gäller att vid en försäljning göra sitt bästa för att undvika det.
Nu handlar inte jag med Holländska hästar som ligger i en prisklass under 5000 euro.... jag handlar bara med hästar som är ngt finare, som verkar ha mkt kapacitet och där en Svensk veterinär har godkänt bilderna INNAN import (med undantag för PROK ston... de är ju super fina på röntgen).

Bla de nya pollarna nu, SAMTLIGA fyra hästar gick igenom röntgen nere i Holland, men bara tre passerade våra svenska veterinärers mått, trots att där finns ett veterinär intyg på fjärde hästen från Holländsk veterinär att det är inom normala gränser.

Sedan finns där många tvister där köparen aldrig provred hsäten... detta tycker jag inte heller är okey, man ska försöka provrida! Eller att ngn vän provrider, eller bara ngn i närheten, opartisk, som man betalar en liten krona för att prova och filma.
Bor man i Norrland, så har jag faktiskt gjort som så att mot en 10-15% handpeng på hästen får man ha den i två veckor på prov. Passar den inte så får hästen komma hem igen. Det enda besvärliga där är juh att man inte får tillbaka handpengen samt att man själv som köpare har fått betala transporten både upp och tillbaka.... Detta är dock inget jag jätte gärna gör, en sådan lång transportresa för hästen är ansträngande, och framför allt om den ska hem igen efter två veckor. Så detta har jag bara gjort när jag fått en riktigt bra magkänsla utav seriösa bra köpare som har förstått vad jag berättat om hästen, och varit 99% säker på affär... (alltid blivit affär)

Usch ja... men nu ska jag inte bli neddragen utav dessa tvister som händer andra säljare... jag är seriös, och jag är ärlig och jag försöker läsa problem och jag köper hästar i en dyrare prisklass nere  Holland än många andra... för ja, där finns mkt skit! Jag håller med, men där finns sååååå mkt fint oxå som i sverige inte hade varit ekonomiskt möjligt att få i sitt ägo.

Ikväll är det dax för en ridtur på nya Havana... ska se om jag kan filma.... så får ni se en fin häst :)!

Kramar

Inga kommentarer: