Pages

torsdag 2 augusti 2012

Stopp!

Helt allvarligt måste jag skrika till nu och säga STOPP, för vilka priser det börjar bli på unghäst klasser. Man har INGEN möjlighet att vinna annat än en rosett (som vi IBLAND kan sälja tillbaka till arrangören för 20 kr...)

Förut när unghäst klasser började finnas fick man iaf sin anmälningsavgift tillbaka, och utomlands har man iaf en prissumma som sedan delas bland de felfria ekipagen. Det sistnämnda varianten har även "Champion of the Youngster" använt sig av vilket uppenbarligen uppskattas bland unghästtävlande ryttare då deras tävling i slutet av augusti redan är full och omöjlig att anmäla till synd synd då vi tänkte lasta upp stallet och köra dit för en weekend)

När jag anmäler mina hästar till tex Falsterbo så blir det en kostnad på 1250 sek, detta inklusive veterinär. Sedan händer det ibland att hästen inte kvalar, eller som detta året när Cardinal Ts papper var komna... att jag ångrade mig då han inte var redo så slängde kvalpappret och släppte killen på bete.
Anmälan till Breeders är 910 kr...

DESSA SUMMORNA kan jag acceptera, för du tävlar om en prissumma och kan komma hem med lite pengar på fickan om du har din häst i ordning.

Men sitter nu och ska planera tävlings schema för fina Cardinal, då jag hoppas att han ska med rätt matchning kunna vara mogen att gå Breeders i Oktober. För att förbereda honom på rätt sätt skulle jag självklart vilja prioritera tävlingsplatser som håller en hög standard. Att åka till Åsbo och Snapphanarna i all ära, det är trevliga tävlingsplatser med trevlig personal och ett godkänt underlag samt hindermaterial, MEN att åka till Skyrup och att åka till Henriksdal osv; det är strået vassare. Där är underlaget och hindermaterialet inte bara godkänt, där är det fantastiskt. Där behöver jag inte riskera att gå banan och undra hur tänkte banbyggaren här?"

MEN att lägga upp en planering för min 5 åring som kanske kvalar till Breeders kan kostnadsmässigt se ut på två sätt, detta är BARA räknat på fem tävlingshelger, samt har en allmän veterinäravgift på 100 kr/tävling inräknats, ibland ligger den på 80 sek och ibland på 120sek, Ingen dieselkostnad finns första uträkningen:

Alternativ 1:
Breeders kval : 910sek
v.31 Sölvesborg lok 110 100 sek
v.32 TIRK 110+120 380 sek
v.33 Åsbo 120+120 300sek
v.34 Eslöv 120+120 340 sek

Summa: 2030 SEK

Alternativ 2:
Breeders kval : 910 sek
v.31 Sölvesborg lok 110 100 sek
v.32 Älmhult 110+120 400 sek
v.33 Skyrup 120+120 660 sek
v.34 H-dal 110+120 400 sek

Summa: 2560 sek

Att lägga till Dieselkostnad på båda alternativet, då räknat 25 kr mil (vilket är relativt lågt då varken trailer ekipaget eller lastbilden drar så pass lite... MEN förhoppningsvis är det fler än en häst som står i trailer/lastbilen.

Alternativ 1:
Total Dieselkostnad på: 1425 kr
Alternativ 2
Total Dieselkostnad på: 1350 kr


Totalt: 3455 sek
Alt 2:
Totalt:3910 sek

Hur jag än jobbar och sliter så hamnar jag och Cardinal på en Augusti månad på 3500-4000 i tävlingar... med möjlighet att vinna 0 KR!

FAN VAD DYRT DET BÖRJAR BLI!

Jag betalar gärna 280 sek per start i Skyrup för dom har Sveriges bästa underlag, dom har fantastisk banpersonal, tävlingsledare och banbyggare. Deras hindermaterial är alltid tipp topp och hästarna utvecklas utav att vara där... OM man hade satt en prispeng på iaf hälften utav vad klassen ger i startavgifter, denne hade sedan delats bland de felfria, SOM i en vanlig klass med bra banbyggnation är 30% utav de startande.
Säg att klassen som kostar 280 sek har 40 anmälningar, dvs drar in 11 200, ha då en prispott på 5000 sek som delas bland de felfria... som i de vanliga förhållanden bör vara 12-16 stycken.. dvs ca 300-400 kr per man. DÅ kan jag ta risken att för 280 kr i en clear round med min gröna och orutinerade unghäst ha ett par skitnedslag som är vanligt under hästens utbildning...

Jag älskar Skyrups tävlingar... men jag kommer tyvärr inte att anmäla några unghästar dit, jag ska fundera lite till om jag tänker anmäla Gloria och Stella till 125+135 på Fredagen eller inte... deras tävlingsdag kommer iså fall kosta TILLSAMMANS lite över 3000 sek... detta för två hästar, en dag, två klasser per polle. Jag tycker det börjar göra ont nu

1 kommentar:

Erika sa...

Håller med! Själv bor jag lite norrut och där måste jag även stalla upp för att kunna åka till bra tävlingar (minst 15 mil). 1200 för box, 200 per klass, bensin och typ vandrarhem. det blir alltså minst 3000:- för en tävling, max 3 starter! Unghäst= ingen chans att få tillbaka något. Crazy bananas! Resulterar i att det bara blir halvbra småtävlingar. Vilket i sig inte alls är lika kul eller motiverande att åka på/ träna för. Nä, galet är vad det är. Du som ska leva på det också. jag har det bara som hobby