Pages

måndag 22 oktober 2012

Mänskliga

Allas mål är alltid att bli bättre, och imångas huvud så är "vi" som rider på 140 nivå riktigt duktiga... men en liten newsflasch till er alla... vi på 140 nivå hoppas på att en dag bli lika duktiga i vår ridning som de på 150 nivå... och de på 150 nivå önskar samma talang och känsla som 160 ryttarna... de 160 ryttarna som inte ständigt vinner, jobbar för att få den där vinstplatsen... alla vill i dagsläget bli världsettan, Rolf Göran Bengtsson. :)

Missar i mina avstånd gör jag, i helgen till exempel, i fredagens 130 cm klass så var det valmöjlighet redan till hinder nummer två, man kunde välja mellan sex framåt elternativt sju lite tillbaka. Jag hade planerat sju lite tillbaka men Gloria Gaynor valde sex framåt så där satt jag och kunde inte bestämma mig... istället för att som jag alltid förespråkar när jag håller lektion "läs situationen, OCH GÖR NGT"
nix... inte jag inte... inte försen det var för sent och vi fick gå på sex och ett halft till tvåan. :(

Men varför klarade jag då hindret felfritt ändå? 
"hade det hänt mig hade min häst inte hoppat" säger några av er
lr
"hade jag kommit så hade jag rivit, enkelt när man har så fina hästar"
Men så är inte fallet enligt mig; Har du tränat din häst, du har gett den 98 bra avstånd utav 100 hoppade hinder, ja, då har du en avslappnad häst som inte blir spänd i en sådan situation för den har inget illa att förknippa med en sådan situation, resultatet: avslappnad och försöker klara det ändå

har du lagt en styrka i din häst, har du byggt upp muskler som gör att den orkar sätta sig på sina bakben och hoppa de hindren du ber om och som krävs utav dem i den klassen du rider utan att det är ansträngade eller jätte jobbig, då har du en häst som ställer upp för dig.

Styrkan till mina 140 cm hoppande hästar bygger jag inte hemma på 140cm hinder, absolut inte. Den styrkan kommer från många språng på 110-120 cm hinder, lite bredare oxrar, ett undertempo och ett nära avstång, där vi i balans-i samspel och på ett lugnt och fint sätt hoppar runt en låg bana, I en arbetande jämn RYTMISK galopp på hemmaplan.
Jag säger ofta till mina elever att hoppa bara på hemma plan upp till den höjd du är avslappnad i. En häst märker om du blir spänd, om du lägger på lite extra ben på oxern eller om du ökar farten lite lite till hindret, om du råkar backa in i kombinationen... en häst märker en fluga på ryggen, den märker självklart dig och dina rörelser betydligt mer än vad du tror!
Slutsats-på hemmaplan bygger man upp ett förtroende hos hästen, man bygger upp en känsla hos både dig och hästen att banan ni hoppar är så enkel att ni kan ta en fika, eller läsa sms samtidigt eller vad ni nu än vill göra. En häst är ett repetitions djur, den lär sig genom repetitioner, dvs hoppar du banan på högre höjd med ett högre tryck och med en ngt mer spänd ryttare och häst, fler ggr än vad du gör en låg bana som både häst och ryttare finner enkel och är avslappnade, du har du en spänd häst på tävlingar, men lär du hästen att hoppa avslappnat genom att göra detta oftare (erkänn... man har svårt att hålla exakt samma kravlösa och avslappnade ridning runt en 130-140-150 bana som en 110) så är det en avslappnad ryttare hästen tror den har på ryggen även på tävling, och då blir den avslappnad.

Så tänker jag iaf... och så tror jag det är...

Inga kommentarer: