Pages

tisdag 29 januari 2013

Kvarka?

LÄNK

Misstänkt kvarka i Karlshamnsområdet... stallet fick isoleringsrekommendationer redan den 25te januari, trots detta visste vi INGET den 27de januari när Karlshamns ridklubb ordnade pay n jump med över 100 starter.

Detta tycker jag är riktigt jätte dåligt!!!!!!!!!!!!!

Självklart hade jag som har ett tävlingsstall av hög nivå önskat att få denna informationen lite tidigare, och då självklart tagit beslutet att inte åka till Karlshamn för tävling. Jag hade önskat att ansvarig veterinär eller tom drabbat stall hade tagit ett större ansvar och offentligjort denna informationen för allas skull ngt tidigare. Kvarka är en sjukdom som smittar mkt enkelt, och inte bara häst till häst, utan även via indirekt kontakt, dvs via människor och deras kläder! Detta gör att även då smittade hästen hålls isolerad hade jag aldrig tagit risken med en pay n jump i karlshamn då där kan finnas åskådare som varit i kontakt med smittade hästen alternativt bara varit i kontakt med en tredjepart som i sin tur varit i kontakt med det eventuellt smittade hästen... ja... ni hänger med?

Det är alltså inte konstaterad KVARKA, utan bara misstänkt kvarka... men för min del räcker det och jag vill inte utsätta vårt stall-våra hästar eller vår verksamhet för denna risken.

Jag tycker det borde ha varit en självklarhet att informera Karlshamnsridklubb om detta INNAN de öppnade sin anläggning för en paynjump med över 100 starter. Inte nog med att där fanns många tävlingsryttare som drabbas hårt om smittan sprids, de har även en ridskoleverksamhet på anläggningen som kan drabbas mkt hårt om en kvarka epidemi bryter ut bland hästarna.

Vi har tagit beslutet att stänga vårt ridhus för alla utomstående ryttare/hästar tills mer vi vet om det är ett falskt alarm eller tills vi vet att smittorisken har försvunnit.


2 kommentarer:

sofi sa...

japp. Kvarka är inte att leka med. Hoppas att proverna visar att det inte är det.

Anonym sa...

Ja och nu står Karlshamn med en häst som har kvarka-symptom och har fått isolera hela stället..