Pages

torsdag 1 april 2010

Barbacka...

Solen skiner och våren känns i luften... då kommer jag på den briljanta idén att rida Vitaly utan sadel... dels för vårkänslorna finns i kroppen och sedan då den överkänsliga lilla pojken som vanligt vid denna tiden på året när han byter päls får skav och sår ÖVERALLT, inklusive utav sadeln. Jag ryktar så gott det går och trots det dammoln som bildas runt oss båda när jag drar borsten över ryggen blir jag inte avskräckt utan fortsätter insistera att detta var veckans idé. Hostandes och glufandes leder jag ut honom i paddocken, luftvägarna är fulla med damm på oss båda men det ska solen och det vackra vädret råda bot på!
Parkera min havremoped vid pallen och stiger med bestämda steg upp för de två små trappstegen... där blir jag stående... funderandes på hur man nu skulle komma upp på ryggen... så nära men ändå så långt bort... Tittar fundersamt omkring mig och konstatera att ingen har iakttagit oss och känner att nu måste jag snabba mig så ingen ser hur det börjar brinna från öronen när hjärnan går på högvarv. Skjuter ifrån rejält från pallen och hamnar hängandes över ryggen på Prins William, försöker smidigt slänga över höger ben när han börjar röra på sig... GUD SÅ HAL HÄSTEN ÄR! efter vad som känns som flera minuter men troligtvis bara tog några få sekunder sitter jag äntligen på hästen, kollar omkring mig en gång till och fortfarande har ingen lyckats se oss, och viktigast utav allt, ingen kamera är närvarande.
Ångrar snabbt beslutet att rida i paddocken, vinden blåser och djuret under mig är rädd för varje liten färgskiftning i marken. Samma sekund som vi börjar trava inser jag att detta är överkurs och det blir galopp direkt. Efter en längre stund kommer jag äntligen ihåg någerlunda hur det var man gjorde...
"slappna av och få långa ben", som ett tantra upprepar jag dessa orden i huvudet och tillsist börjar det gå riktigt bra.
Utan några större incidenter väljer jag att avsluta ridpasset efter max 20 minuter (vilka kändes som över en timme)

Dagens Hiss
Linda glömde Saga (sin cainterrier) i bilen när hon lämnade den för att byta däck på däckservice
Dagens Diss
Linda glömde Saga (sin cainterrier) i bilen när hon lämnade den för att byta däck på däckservice

Inga kommentarer: