Pages

torsdag 15 april 2010

unghästar

känns som om hela stallet kryllar utav inridningar... börjar dagarna med Tristan, 4 års hingsten som enlig ägare ska vara inriden... hmmm... jaja, kanske en månad för ett år sedan eller så... jag travar honom utan ngn ledare nu men han har igentligen noll koll på vad vi håller på med, men skulle tro att han är en mkt smart häst så det bör gå snabbt ändå. Han går snällt i skritten, är enkel att hantera, lite bakskygg i ridning men helt acceptabelt. Dock sparkar han lite när jag försöker rör bakbenen... men det går snart över
Efter honom är det Pärlan, 3 åringen från ägare i Markaryds området som håller på att ridas in. Hon står helst stilla...punkt liksom. men snäll e hon iaf. Hon har travat lite nu i båda varven och styrningen börjar lossa lite, men det är ju inte som om du kan sitta på henne utan dressyrspöet och påminna lite ibland. Har du inte det så står hon stilla... punkt igen :)
Sedan blev det lite variation med Zidoctro och lite 1 meters hoppning på graman bara, gymnastik och jobb med tekniken.
Vitaly fick en tur i skogen idag, snäll och enkel och lycklig. Kul att få göra honom glad. Vanligast scenariet i skogen är en livrädd Wille som helst skulle springa hem och ställa sig i sin trygga box, lååångt bort från alla sabeltandade tigrar som gömmer sig i alla hörn och bakom alla stenar. MEN som sagt, inte idag, han tyckte skogen var heeelt okey idag.
Under eftermiddagen var det longering utav Madame Pompadoo (stoet e Baloubet du Rouet)och sedan kravlade jag mig upp på ryggen... och lyssna på detta, vi hade ett fantastiskt pass med massa galopp. sååå inspererande! och gud vad snygg de hästen har blivit. Ser upp som en riktig kvalité häst numera. skoj skoj
Linda longerade Calivara (3 åring e Calvaro)och även där besteg hon det lilla fuxstoet och satte sig stadigt i sadeln med händerna hårt runt halsremmen. Jag höll henne och vi promenerade runt paddocken utan problem. hoppas hoppas hoppas hon snart kan vara inriden, eller iaf ridbar utan ledare...
Jag satte mig på Clintana (3 åringen e Clinton II)efter ett par veckors paus, och den pausen hade gjort henne gott. Traven kanske inte har utvecklats massa men herregud vilken galopp. Hon galopperar stadigt, under sig, samlat (inte för att jag ber henne utan automatiskt) och håller rätt galopp, idag bytte hon rena byten när jag bytte varv... vilken polle alltså.
Gaga har blivit longerad idag, Midas och Camiells Gold har varit i skogen, liksom Casper. Bella har hoppat och Cornelia har gått ett dressyrpass i paddocken... har jag missat ngn häst nu?...ulanda! Hon ha rgått i hagen och varit tjock...mys. Danne har blivit markarbetsriden och... nä, nu va det nog alla va?

Suck...nu håller vi kväll.. om jag kan, Mamma och Pappa har varit och hälsat på, druckit kaffe och ätit fantastisk sockerkaka (inte mitt bakverk...utan Mammas) så jag har massa energi i kroppen, och hade inte Texas sovit gott i sin säng hade det lätt blivit en löprunda...lovar...verkligen...:S

Kramar

Inga kommentarer: